הערכת תמונות ופסלים

כל מומחה הנקרא להעריך יצירת אומנות, עומד בפני שלוש משימות:

  • זיהוי האומן
  • קביעת מקוריות הפריט
  • קביעת מחיר ליצירה

זיהוי האומן בעת הערכת תמונות

לא תמיד תהליך הערכת אומנות מסובך: זיהוי האומן ודאי, חתימת האומן ברורה, מקוריות היצירה אינה בספק וטווח המחירים ידוע ומוכר. כל מעריך אומנות מכיר בראש וראשונה את שוק האומנות המקומי בו הוא פועל. כך גם בישראל: לרוב המומחים בתחום של הערכת אומנות יש היכולת לזהות, לאמת ולתמחר את האומנים הישראלים שיצירותיהם נסחרות בגלריות, בתי מכירות, אינטרנט או כל דרך אחרת.
אך כאשר עוסקים בהערכת אומנות בינלאומית החידה מתחילה להיות קשה יותר ויותר לפיצוח. בסיסי המידע אשר ברשות אסטים הערכות בע"מ מכילים נתונים על אודות כמיליון אומנים אשר ציירו או חרטו. הדפיסו או פיסלו מאז המאה ה-16 ועד ימינו. בסיסי מידע אלו העוקבים בזמן אמת אחר רכישה או מכירה של פריטי אומנות והמחיר ששולם בגינם. במידה והמומחה מצליח לזהות את חתימת האומן, בסיסי-מידע אלו יאפשרו לו לקבוע תחום מחירים בהם נסחר האומן שזוהה.

 

הערכת אומנות

 

הערכת תמונות – קביעת מחיר ליצירה

גם כאשר הזיהוי ודאי ומוחלט המלאכה לא לגמרי פשוטה. קביעת המומחה נשענת כמובן על  על רקורד המכירות בעבר. כאן על המומחה לזהות מגמות של עליות או ירידות מחירים לאורך שנים ויש להתחשב בהם. במקביל יש לנטרל "פיקים" – קפיצות מחיר פתאומיות. מעקב דקדקני מאפשר לזהות האם הזינוק הוא חד פעמי ואולי נוצר ע"י ספקולנט המנסה להחדיר תמונות נוספות של אותו האומן וליצר רף מחירים מלאכותי.

עד כאן חיי המומחה נוחים ופשוטים למדי…

אך עולם תמחור האומנות מסובך הרבה יותר וניתן להגדירו כ"שדה מוקשים". הערכת יצירת אומנות מהווה לעיתים עבודת בלשית מורכבת המשלבת ידע וניסיון, חושים וסבלנות, מעקב ומחקר ואפילו – מזל:  לא תמיד חותם האומן על יצירתו בצורה המאפשרת להבין את שמו. אומנים רבים חתמו וחותמים בסוג של קליגרפיה , יש שחתמו בראשי תיבות, יש שהסתפקו באות אחת, ישנם אומנים שבחרו ב"סימבול" כחתימה ויש אשר לא חתמו כלל.
יתרה מזו: במקביל לכמליון אומנים נסחרים ישנם מיליוני אומנים שאינם ידועים. יש להבהיר שהעדר רישומים על מסחר ושווק אינם מעידים בהכרח על חובבנות, יש אומנים רבים ואיכותיים אשר הלכו לעולמם מבלי שהצליחו להטביע חותם שיווקי כלשהו. אומנים אלו יתומחרו על פי מיטב השיפוט של המומחה אך בתחום ערכים מוגבל. כאן המקום להדגיש: ההנחה הרווחת שערכי יצירותיו של אומן עולים אחרי מותו – רחוקה מלהיות נכונה. נכון יותר להניח שהביקוש ליצירות של האומנים אשר היו מבוקשים עוד בחייהם – יגדל לאחר מותם והדבר יגרור בהכרח נסיקה במחירים – אך לא כך אצל אומנים שלא זכו להכרה מסחרית בחייהם. יש דוגמאות רבות לאומנים מעולים אשר יצירותיהם מעטרות מוסדות, מוזיאונים וקירות בבתים פרטיים שערך עבודותיהם דעך עם השנים וחלקם הפכו כמעט לחסרי ערך.

קביעת מקוריות של תמונה

בדיקת מקוריות היצירה הינה בדרך כלל המכשול הגדול ביותר בתמחור יצירות יקרות. סביר להניח שאיש לא ינסה לזייף תמונה של אומן שיצירותיו נמכרות במחירים נמוכים וניתן להניח שתמונותיו מקוריות. אך כאשר עוסקים בעולם היצירות היקרות אשר נסחרות מעשרות אלפי ועד מיליוני דולרים, הופכת קביעת המקוריות לנטל קשה להוכחה. כאן באה לידי ביטוי יכולתו של המומחה וניסיונו כאן גם חייב המומחה להכיר את מגבלותיו. גם המומחה הגדול ביותר עלול לטעות. דוגמא מוכרת: מקירות מוזיאון ה"ריקסמיוזיאום" שבאמסטרדם הסירו לפני כמה שנים שתי תמונות מזוייפות של האומן הגדול רמברנט. התמונות עיטרו את קירותיו עשרות שנים ועברו תחת עינם הבוחנת של עשרות מומחים בינלאומיים שלא זיהו את הזיוף.
המדע תופס מקום חשוב בזיהוי מקוריות. מעבדות ייעודיות מבצעות בדיקות מקיפות המאפשרות קביעה חד משמעית של  גיל התמונה וההרכב הכימי של צבעיה ומרכיביה. אנליזה מדויקת משווה למגוון רחב של מרכיבי הצבע והחומר שנבחנו בתמונות מקוריות מאפשרת להגיע לתוצאות מדויקות. עלויות של בדיקות מסוג זה גבוהות מאוד.

ליווי ויעוץ לקביעת מקוריות

אנו, מומחי אסטים הערכות בע"מ, מעמידים לרשותכם את מיטב ניסיוננו המוכח בזיהוי והערכת פריטי האומנות שברשותכם. במידה ומדובר באומנות המחייבת בדיקות מתקדמות יותר נדריך ונלווה אתכם בשלבים השונים עד לקבלת מידע מדויק.
לייעוץ פנו אלינו: 1700-700-279