התהליך שקורה לצורך הערכת שווי ומחיר של פריט אומנות הוא תהליך של מיומנות מקצועית המורכבת מכמה שלבים. אם מנסים לפשט את התהליך, למעשה מדברים על שלושה שלבים עיקריים שעל הבסיס הקבוע שלהם קובעים שווי הערכת אומנות של הפריט. כדי להסביר את השלבים באופן פשוט וברור נשתמש בפריטי אומנות של ציירים לדוגמא. חשוב לזכור שהתהליך הוא אותו תהליך בכל הערכת אומנות של פריטים אומנותיים שונים בהתאמה רלוונטית. למשל, על פיסול מיישמים כללי אימות שונים ועל כן שלב האימות נעשה בהתאם לסוג הפריט והאופי שלו. אחרי קריאת המאמר הזה לא תוכלו להגיד שאתם מומחים בהערכת אומנות אבל בהחלט יהיה לכם את הידע וההבנה בסיסיים להבין כיצד נעשים הדברים על-ידי בעלי מקצוע שזאת מומחיותם.

בשלב הראשון מעריך היצירה בודק עם איזה חומרים מקוריים היא נוצרה ומה הטכניקות בהן השתמשו האומנים להכין את היצירה. הזיהוי הראשוני חשוב מאד בתהליך של הערכת אומנות.

כל העוסקים בתחום זה מכירים בכך שהערך של ציור שמן על בד שונה באופן משמעותי מהערך של ציור שמן על נייר למשל וככה הם נתקלים לפעמים בנסיונות להעלות את מחיר היצירה באמצעות של הדבקה של ציורים בצבע שמן כאשר במקור הם בכלל על נייר. בדיקה ראשונית של מעריך בעל נסיון וותק בתחום לא תתקשה לזהות ציור מסוג זה.

ישנן דוגמאות נוספות לסוגים השונים של נסיונות להעלאה של שווי יצירה. מכירה באופן פסול כאשר מוסיפים צבע שמן לציור גואשר, מריחה של לכה מבריקה על הציור עצמו או הצמדה של הציור לבד והצגה שלו כיקר פי עשרות מהשווי האמיתי שלו. לא חסרות דוגמאות, יחד עם זאת, חשוב לזכור שהתפקיד העיקרי של המעריך הוא לזהות גם תפועלות כאלו ותוך כך לקבוע את השווי המקורי של הפריט.

חשוב שהמעריך יזהה אם הציור הנבדק צויר בצבע שמן או בצבע אקריליק. אצל אומנים רבים ישנו פער מחירים ניכר בין שני סוגי הצבעים שביצירות שלהם.

במסגרת ההליך שבו מתבצעת הערכת אומנות על המעריך לזהות אם הציור הנבדק חווה קריעה בעברו. זוהי כלל אינה משימה קלה לזהות ציור שתוקן לאחר קריעה ואמן יכול להסתיר את הקרע לחלוטין גם בצד האחורי של הציור אך גם כאן, ישנן טכניקות של תפירה עדינה וצביעה להסתרת הקרע. וגם כאן, זאת משימה מאד מאתגרת למעריך בעל נסיון ומיומנות.

אם השלב הראשון הסתיים בהצלחה, אז השלב השני כבר מתחיל ובו המעריך ינסה לזהות את זהות הצייר. התהליך נעשה באמצעות זיהוי חתימה הקיימת על התמונה והסגנונות והטכניקות איתן מזוהה הצייר. קורה שהחתימה של הצייר משתנה עם השנים, תופעה שנקרית את כל אדם. אך היא משמעותית כשמדובר בציירים. לפעמים השינויים הם מינוריים, אך מעריך מיומן ומקצועי ידע להקביל את תקופת החתימה עם הסגנון של הצייר בתקופה הרלוונטית בחייו.

ציירים משנים לא רק את חתימתם, אלא גם את סגנונות הציור, חומר הציור ולעיתים גם קוראים לציורים על שם התקופות כמו ה'התקופה הכחולה' או ה'תקופה הורודה'. תקופה וזרמים באומנות חולפים ובאים וההשפעה של הסגנון על האומנים ניתנת לזיהוי. יחד עם זאת, לא כל יצירה מתקופה של צייר בעלת אותו הערך. הערכת אומנות מיומנת צריכה לדעת לקחת בחשבון את מרכיב התקופה והסגנון ולהבין שיתכנו הבדלים מהותיים בין ציורים בתקופות מוקדמות ומאוחרות, ושינוי הערך לא מופשע מסדר כרונולוגי, אלא מהערך האומנותי הנתפס של אותה יצירה.