הערכת פריטים מאז ומעולם היתה תחום מעניין ומרגש. אך זהו מקצוע שגם מחייב דיוק ואמינות ללא דופי ומבוצע בכמה שלבים עיקריים.

אין הערכת אומנות שדומה לחברתה אך כל הערכת אומנות מתבצעת באותה הדרך ובאופן של התאמה אישית לסוג הפריט באופן מדויק. בעוד שציורים עוברים תהליך אחר, פסלים עוברים תהליך שונה, וכן הלאה.

הצעד הראשון הוא השלב שבו המעריך בודק את הפריטים. כך הוא גם מזהה באיזה חומרים האומן השתמש. לזיהוי הראשוני ישנה חשיבות עמוקה בתהליך הערכת אומנות בצד המקצועי. למעשה, כל מי שעוסק בנושא הזה יודע שערך ציור שמן על בד שונה למשל באופן מהותי מערך של ציור שמן על נייר וזו הסיבה שנתקלים לפעמים במגוון של נסיונות להעלות שווי של יצירה באמצעות הדבקה והצמדה של ציורים בצבעי שמן שבמקור, הם בכלל על נייר. את הנייר מצמידים לבד וממסגרים כך שיראה כציור של שמן על בד. בדיקה ראשונית של מעריך מקצועי ומומחה תזהה ציור מהסוג הזה באופן חד ומשמעי.

במהלך הערכת אומנות על המעריך לבדוק אם ישנם פגמים בעברו של הציור. אין ספק שזוהי משימה לא פשוטה, אבל משחזר אומנות מקצועי ובעל עין מדויקת בהחלט יודע איך להסוות קרע בציורים אלו ואחרים. בין אם מדובר בצד החזיתי ובין אם מדובר במיקום אחר.

בהנחה והשלב הראשון עבר בהצלחה תועברו לשלב השני בו המעריך ינסה לוודא את הזהות של הצייר, מדובר בתהליך שמתבצע על ידי זיהוי של חתימות על התמונה. יחד עם הפרמטר הזה גם זיהוי הסגנון והטכניקה של הצייר מקבלים תשומת לב. לעיתים חתימת האומן גם משתנה עם התקופה, זאת תופעה נורמלית לכל האומנים, ולא רק. אך כאשר מדובר בציירים ואומנים זה משמעותי מאד כי זה אחד הפרמטרים היותר משמעותיים לזיהוי תקופת האומנות.

לא מעט ציירים משנים את הסגנון של הציור שלהם ומתאימים את עצמם לתקופות השונות ומשתנות. גם חומרי הציור משתנים בהתאם. 'התקופה הורודה', או 'התקופה הכחולה' של פיקאסו, ועוד תקופות ידועות. התקופות המשתנות הללו מביאות השפעה משמעותית על האומנים, בין אם מדובר בציור ובין אם מדובר בסוגי אומנות אחרים. ­

הערכת אומנות מדויקת ומיומנת צריכה לקחת בחשבון את סגנון התקופה ואת מרכיביה. ישנם לעיתים הבדלים מהותיים בין ציורים בתקופה מוקדמת או בתקופה מאוחרת, ותקופות אלו מושפעות מפרמטרים שונים.