ליהלום יש מוניטין חזק מאד שהולך לפניו. בעיקר כזה שמדבר גם על תחליפים לכסף, או כהשקעה. זאת בדיוק הסיבה שלא מעט אנשים מנסים לזייף אותו. נכון שיש זיוף "טוב" שהוא זיוף עבור תכשיטים בלבד. אך יש גם זיוף בזדון. זיוף רע הוא זיוף שגורם לצרכנים לרכוש יהלום מזויף בשווי של יהלום אמיתי, כאשר הם חושבם ובטוחים שהיהלום שהם רוכשים הוא אמיתי לגמרי. לכן מקצוע כמו הערכת יהלומים הוא מקצוע המחייב לא מעט מומחיות, וותק, נסיון וחדות.

למי שפחות מתמחה בנושאי יהלומים זיופים ושאר ירקות, אבן המואסניט היא למעשה חומר טבעי עמו מייצרים חיקויים ליהלומים. מדובר במינרל שהמטרה שלו היא חיקוי מאד מדויק ופשוט המבלבל את הצרכנים. אבן המואסניט עוברת בצורה קלה מאד את מבחן הנשיפה אך הערכת יהלומים מקצועית ומיומנת המבוצעת על ידי מעריכים מקצועיים, מוסמכים ומומחים, בעלי וותק ועין מאד מיומנת ידעו לזהות את מינרל המואסניט המזייף את היהלום. זאת הסיבה שכאשר מקבלים הצעות מפתות עבור רכישת יהלום במחיר זול במיוחד, חשוב מאד להתעקש על מעריך יהלומים מחברות מקצועיות המבינות בנושא שנים רבות.

כאשר מבצעים זיהוי יהלום ובודקים האם היהלום מזויף או אמיתי מומלץ לעשות זאת בתנאי מעבדה כמובן. אם אתם רוצים לדעת אם המוצר הנמצא מולכם הוא מואסניט או יהלום מקורי מומלץ להביט על המוצר טוב. אם אתם רואים שיש על המוצר ניצוץ המייצר השתקפות בחלקים העליוניים או הצדדיים תוכלו לראות את הפיאות הכפולות בצדדים וכך תדעו שזוהי המואסניט, חיקוי טהור. המואסניט ויהלומי מעבדה מלוטשים בטכניקות שונות ולכן גם צורתם שונה וניתן להבחין בכך במדויק.

מעבדות מיוחדות לבדיקות האלו יכולות לקיים הערכת יהלומים מדויקת ובטוחה עם אמינות גבוהה. חשוב לשים לב להבדלים המשמעותיים והדקים בין היהלום הטבעי ליהלום המעבדה. היהלומים הללו קיימים רק בבורסה ליהלומים ברמת גן. בבורסה ליהלומים קיים מערך זיהוי מיוחד המאפשר לוודא באופן מדויק את המקור של היהלום בין אם זהו יהלום מעבדה ובין אם זהו יהלום טבעי.

היות וישנם חיקויים שנעשים באופן מאד גבוה ודומים מאד ליהלומים אמיתיים חשוב לדעת, שיהלום סינטטי הוא לא החיקוי של יהלום אמיתי. זו הסיבה לכך שהוא דומה בתכונותיו אל יהלום טבעי. ההבדל היחיד בינו ליהלום הטבעי הוא שהיהלום הזה נוצר באופן מלאכותי במעבדה המחקה את התהליך שמייצרים את הטבעי, בטבע.

כשאתם מבצעים בדיקה מקיפה על היהלומים כדי להבטיח אמינות ודיוק, עשו זאת עם המכשיר שבודק את היהלום על פי עקרון הזריחה. חשוב שתשימו לב, אם היהלום זוהר גם לאחר כיבוי האור זהו ללא ספק יהלום מעבדה. אם היהלום אינו זוהר, זה יהלום טבעי.

ההערכה המקצועית של יהלומים היא הערכה הכוללת בדיקה מדויקת ומקיפה וזאת כדי להבטיח דיוק ואמינות ברמה הגבוהה והאיכותית ביותר.