תכשיטים הם עולם מרתק ומיוחד. התכשיטים העתיקים מוצר שמושך הרבה מאד תשומת לב. ההגדרה הרשמית של עולם הערכת תכשיטים מייחסת חשיבות רבה לתכשיטים הנשמרים באופן שלם כבר מתחילת המאה התשע עשרה ואף לפניה. יש תכשיטים שהוכחדו בצורה זריזה ועל כן הם אינם עמידים כמעט בכלל. החומרים שבהם השתמשו כדי לעצב אותם חדש הפכו למאד מבוקשים.

הערכת תכשיטים הוא עולם ומלואו וישנה כדאיות ללמוד אותו על בוריו. בהערכה של תכשיט עתיק יש לא מעט דברים שצריך ללמוד מהבסיס, וזאת על מנת לבצע הערכה בצורה מדויקת וראויה. לפני הכל, כדאי לקבל כמובן מידע מבעלי התכשיט על העבר והרקע של התכשיט. קשרים משפחתיים חשובים, והיסטוריה משפחתית תסייע לגלות פרטים רבים, גם בסיסייים.

העובדות נבדקות על סמך הפרמטרים הללו:

  • המתכת בה משתמשים – היות והמתכת משתנה מתקופה לתקופה שילוב של המתכת בתכשיטים עלול לחשוף את גיל התכשיט ומהו מקורו.
  • סימון חותמת על התכשיט – כל תכשיט מסומן בחותמת. גם במאות העתיקות ביותר סימנו את התכשיטים בחתימה. סוג החותמת מעיד על התקופה שבה ייצרו את התכשיט העתיק.
  • סוג האבנים וסגנון הליטוש – סגנון ליטוש וסוג אבנים ויהלומים מעידים על גיל התכשיט ואף ועל התקופה שבה נוצר התכשיט.
  • הצורה והסגנון התכשיט – על פי תקופה משתנה גם זרם האומנות משתנה בהתאם לכך. גם זו דרך לגלות את הגיל של התכשיט על סמך הצורה, הסגנון וזרם האומנות.
  • הזמן שחלף מיצירת התכשיט – פגעי הזמן נראים גם על תכשיטים ולא רק על אנשים. המתכת משנה את הגוונים והזהב העתיק משתנה לאחר ניקוי תמיסות.

כשאנחנו מדברים על הערכה של פריט עתיק אנחנו לאו דווקא מדברים על תכשיט עתיק. פריט עתיק הוא גם ציור ישן, צילום ישן וגם שעון עתיק. אם למשל על שעון אנחנו מדברים גם בתחום השעונים יש לא סעיפים בסיסיים שצריך לשים לב אליהם.

  • מנגנון השעון – מנגנון השעון הוא נושא מאד מקצועי שאפשר להיכנס לפרטי פרטים בעניינו ולהרבה מאד זמן. המנגנון של השעון שייך בעיקר למשפצי שעונים ולמומחים בעלי התמחות מאד ספציפית. אך גם מומחה רגיל בבדיקה זו יכול למצוא מענה מתאים ומדויק.
  • הסוג של השעון –שעון היד, או שעון שולחני, שעון אורלוגין, או שעון נישא או שעון תליה. השעון יכול להיות כמעט כל סוג של שעון שיש לכם.

הערכה אומנותית של הערכת תכשיטים – גם זוהי אומנות

אם נפלה ההחלטה ואתם אכן מחפשים הערכה לתכשיט עתיק או לשעון עתיק אתם צריכים לקבוע את השווי שלהם כדי שתוכלו להעריך אותם. חשוב שתסתמכו על עובדות מסוימות בתמחור. ולכן, יש צורך להסתייע בשוק אספנות או אפילו במכירות רשת, פומביות, שווקים בעולם וגם בארץ. חברת אסטים הערכות בע"מ תעניק לכם הערכת תכשיטים ושעונים מקצועית בעלת מומחיות, וותק ונסיון לקבלת תחשיב מדויק ואמין.

חשוב לזכור, הערכה של התכשיטים העתיקים או כל פריט עתיק היא לא הערכה זהה וכל פריט שונה מקודמו. על כן מדובר במחירים דינמיים מאד. עולם התכשיטים העתיקים והשעונים העתיקים הוא עולם מאד מיוחד ואף מלא בהפתעות. לצערנו גם בעולם זה ישנם זיופים וחיקויים ועל כן חשוב מאד לבצע הערכה מדויקת ואבחון מדוקדק על מנת לדעת אם הפריטים הם מזויפים, או אכן מקוריים ועתיקים.